Logbook with related photos / Leg 1 / 22.7 - 2.10.2014
Sailing S/y Naneux from Stormälö in Finland to Nazare in Portugal
Biskaja |
Kiitokset ensimmäisten legien miehistöille ja ennen kaikkea tyttärelleni jolla oli rohkeutta ja pitkämielisyyttä seilata kanssani kaksi ja puoli kuukautta!
Lähdimme siis pari viikkoa myöhässä 22.7.2014 klo 21.00 pimenevään iltaan kohti Utön majakkasaarta.
Airiston ravintolassa syödyn hyvän arterian jälkeen ajelimme mutkat suoriksi saariston läpi, aluksi sain todella miettiä mistä väleistä saaria voisin turvallisesti oikoa. Siitä oli taas aikaa kun olin näitä vesiä kolunnut. Utön lahdelle redille aamupäivällä. Päivää paistateltiin uimalla ja auringosta nauttien varaanin lailla!
Tytär kauhistui huomatessaan että todella ainoat kortit Itämereltä olivat vuodelta 26.
Karu totuus paljastuu miehistölle. Varoitinhan ennakkoon koko miehistöä että Portugaliin mennään Viikinkien vanavedessä, perinteisin menetelmin, kompassilla ja lokilla. Mainittakoon kuitenkin että Förstillä oli vuodelta 2003, viime matkaltani hankittu hand held plotteri varmistamassa kulkuamme.
Tällä plotterilla matkasimme aina Ijmuideniin asti jonne karttafirmamme toimitti unohtuneetn merikortin kanaain alueesta. Vanhanajan merikortit löytyivät kuitenkin Kieler Buchtilta ja Tanskan salmista eteenpäin koko legille.
Laitteita kyllä oli mutta eivät olleet vielä kytketty tai päällä, pitihän uusi miehistön jäsenemme ajaa sisään. Muistaa että kartan, lokin ja kompassin kanssa navigointi on hauskaa. Tästä tyttäreni veisti kommentin että haistilla mennään!
Matkalle olin varannut perinteiset merikortit yleiskortteina sekä ns. turvasatamista lähestymiskortit. Lisäksi merenkulun kartastoon kuuluivat Garminin Blue Chart kartat ja plotteri istumalaatikossa.
C-Maps Jeppesen kortit B & G navigaattoriin karttapöydällä.
Kuriositeettina mainittakoon että hyvä näin. Garminin kartoissa oli aika radikaaleja virheitä. Aivan tuoreista korteista puuttui yksi öljymporaustorni Hollannin edustalla ja Portugalin rannalla meren pohjalla olevat kivet oli merkitty erehdyttävästi pinta kivikoksi ja vaarallisiksi esteiksi navigoinnille. Nämä merkinnät kuuluisivat mitä ilmeisemmin kalastuskartan puolelle.
Kerran kuin havaitset virheen niin luottamus on kadonnut.
In English
Thank's for the crew members of the first legs and especially to my daughter who managed to sail with me almost two and a half months.
We set the sails something like two weeks late 22.7.2015 towards Utö. The Westermost lighthouse of Finland.
My daugter was nervous when she noticed our maps of the Baltic Sea from the year 1926.
I said earlier to my crew that we will sail in the spirit of the Vikings to Portugal. With a compass and a log. I have to tell you that I had given to my First Mate a hand held navigator with maps to England. To ensure our trip.
With this old plotter we sailed up to Ijmuiden where we picked up the chart that was forgotten from our chart dealer. The Dutch coast to the English Channel.
A lot of the equipment we installed into it's places under our voyage.
Our up to date paper maps started from the Danish waters!
For our sailing trip we have large scale paper charts of the whole trip and detail maps only on important harbours and sailing areas. We have electronic Garmin Blue charts for the plotter in the cockpit and C-map Jeppesen charts for the B&G plotter in the chart table.
As for a curiosity I can point out that one oil rig in Dutch waters was missing in Garmin charts. Outside Portugese coast there where several stones and foul sailing areas marked false on these Garmin charts. These markings might belong to the fishing charts on the plotters menu, but, but... They are still radical mistakes on a sea chart. Once you loose the trust it's gone!
Paraisten Venekus mastotyössä Pepe Toroi / Mast works Pepe Toroi |
Lukuisia RST-teräsosia valmistettiin / Several Stailess steel parts manufactured in Lindströms Plåtslageri |
Lisää RST-osia joita Lindströms plåtslageri teki yhteistyössä meidän kanssa. Tässä Watt and Sea hydrogen kiinnitys |
S/y Naneux näkymä maston topista. Pepe Toroin ja Navimerin toimittama hieno masto. / Wiew from the mast top. Navimer and Pepe Toroi made an exellent mast. |
Sormälö - Utö - Visby - Christiansö - Hiddenzee - Kiel
680 Nm 22.7 - 3.8 / 12 vrk1. Legin pisin purjehdusosuus elikkä Itämeri. Itämeri seilattiin osittain transporttina, pysähdyimme kuitenkin Gotlannissa, Visbyssä, jossa meno oli mahtavaa. Rannalle oli rakennettu megadisco "Open dance floor, with cooling water spray canons".
Saimme myös konsertin ja päivällisen Cristiansön saarella. Kati sai 2 päivää aikaa tutustua kauniiseen saareen, johon hän myös ihastui. Muutama Carlsberg nautittiin Peran kanssa röde pölsen kera. Carlsberg pakki että pölse paketti paikallisen sinapin kera tarttui gourmet kokkimme matkaan.
1. The longest leg is Baltic Sea and we sailed it as a transport. We stopped in Gotland, Visby and a beautiful island of Christiansö in Denmark. A few Carlsberg beers and Röde Pölse in the harbor restaurants. Our Gourmet Cook brought with him a box of Carlsberg and a packet of Röde Pölse sausages with delicious mustard from the island.
Itämeri / Baltic Sea Pulman ratkomista |
Hiddenzee vanhan Itä-Saksan alueella / Hiddenzee of the former East Germany |
Nuderantaa tai mix miten sen nyt ottaa. / Nudist beach or mixed beach |
Kielin kanava
58 Nm 3.8 - 4.8 / 1 vrk,Yövyimme tällä kertaa Rendsburgissa sekä Brunsbyttelin sululla, joka oli juuri hajonnut ennen tuloamme, yksi vene sai viettää yön sulun sisällä. Aamulla poliisi marssi laiturille veneiden viereen ja tarkasti passimme ja veneen paperit. Etelä - Amerikan intiaanmme läpäisi myös tarkastuksen. Kapteeni takavarikoi tilaisuuden yhteydessä miehistön passit karttapöytään. Miehistöluetteloa ei kuitenkaan tehty.
We spent the night in Rendsburg and also a night before Brunsbyttel locks. The lock broke down just before we entered in it. Early next morning the harbor authorities and the police forces entered the pier and checked the passports and boat papers. Our South American crew member passed the checkout.
The skipper confiscated the crew passports to the chart table locker.
Kielin kanava / Kiel channel |
Ruuvausprojektia / Skippers projects |
Illanviettoa Rendsburgissa / Spending the night in Rendsburg |
Brunsbuttel - Cuxhafen - Lauersoog
158 Nm 5.8 - 7.8 / 2 vrkCuxhafen oli myös idyllinen satamakaupunki, josta nousimme genaakkerisukan uuteen purjeeseemme. Olen yleensä ajanut Cuxhafenin ohi, mutta tämä oli miellyttävä kokemus. Myrskyvaroitus illalla, joten aamulla liikenteeseen, toivomme pääsevämme Lauersoogiin satamaan ennen myrskyä. Liikkelle klo 05.30 kohti Elbe I majakkalaivaa. Itämerellä vanhojen purjelaivojen kokous koska niitä saapuu tasaisena virtana. Olemme Juist:in ja Borkumin kohdilla kun havaitsemme valtavan tuulipuiston punaiset valot. Näitä ei löydy kartassamme eikä plotterissa, joten kierrämme ne ulkokautta. Shiermonnikoogin lähestyessä alkaa tuulemaan yli 28 s ja North Sea is Mort Sea näyttää todellakin olevan totta ja höykyttää meitä kunnolla. Odottelemme aamua Schiermonnikoogin saaren edustalla ja yritämme löytää lähestymispoijua. Soitamme VHF:llä rannikkovartiostolle josta saamme lähestymispoijun uuden sijainnin ja matkaa jatketaan aamun sarastaessa Robbegattin sululle ja siitä edelleen Lauersoogin satamaan. Pohjois Hollannin hiekkasärkät ovat jatkuvassa liikkeessä, samoin veneilyreitit. Täällä Kippari päättää kutsua vanhan tutun moottomekaanikon korjaamaan Volvon sylinterikannen ejektorivuodon. Kaikki vaihtoon, und alles gut. Emme oikeastaan menetä purjehduspäiviä koska myrsky raivoaa seuraavat 4 vuorokautta. Ravintola Pierenend ei tällä kertaa tarjonnut uvohtumatonta hiekka-kampela ateriaa, mutta gourmet kokkimme loihti sellaisen monena iltana.
Cuxhafen was an idyllic town. I´we earlier passed Cuxhafen but this was a pleasant surprise.
A storm warning. Off we go, we are hoping to get somewhere behind the island Shiermonnikoog before the storm hits. We set the sails 05.30. towards Elbe 1 lighthouse. There was some kind of a meeting of old tall ships in Baltic Sea because a pearl necklace of noble old ships passed us the whole morning.
We have just passed Juist island when noticing the lights of a huge wind power park that is not in our maps. We decide to pass it outside. When approaching Shiermonnikoog the wind arises near to 30 knots and the famous North Sea wave starts to build up. We wait for the first sun rays in the morning before entering through the sand banks. We have to call the harbor office to get new location of the entrance buoys. The sand banks here in North Holland are moving all the time.
We enter the Robbegatt Locks and our favorite harbor Lauersoog here in Friesland. Here I decide to call a motor mechanic to fix a problem of one of the diesel ejectors of our Volvo engine.
Off with the engine top. As an old businessman I said: We make the whole damn thing new.. So the part went to Volvo shop and was ready in four days. If you just repair one ejector, two obvious problems remain.
The storm raged the foe 4 days so It was a perfect time to do the motor service. Thanks to our old friend, Mr. Slagman the harbor captain in Lauersoog and the skilled mechanic Mr Harms.
We did not get a delicious fish meal at The Pierenend, but our Gourmet cook made us marvelous dinners.
Täyskokoinen genoa vetää / Genoa is pulling us |
Engelsmansplaat |
Tähystäja shiermonnikoogin ulkopuolelle / lookout outside Sciermonnikoog |
Lauersoog - Dokkum - Harlingen - Enkhuizen - Ijmuiden
190 Nm 14.8 - 19.8 / 5vrk,Myrsky ei vaan hellitä, Kovin on tuulista sekä Ijsselmeerillä että Markemeerillä. Ajattelimme mennä täältä sisäkautta Markemeerille ja sieltä edelleen Amsterdamin kautta Pohjanmerelle. Tuuli käy yli 50 solmussa kahtena päivänä ja mm. Flevo Race perutaan sunnuntaina. Miehistö saa hyvää kokemusta reivaamisesta ja saa myös tuntea genoan fallien läpsäykset reiteen. Huomaamme myös että kakkos reivi jumittaa. Ijmuidenin satamasta haemme vihdoin merikortit istumalaatikossa sijaitsevaan Garmin navigaattoriin joka on nyt must koska lähdemme kohti hiekkasärkkiä ja vilkasta kanaalin liikennettä.
The storm won´t let go. We decide to leave and we take the route through Isselmeer and Markemeer to Amsterdam and the channel to the North Sea. The wind rises to over 50 knots and the famous Flevo Race is cancelled on Saturday. Our crew gets a good praxis and a few contusions from the genoa sheets when reefing the sails. We also notice that the reefing system jams on reef nr 2. We sail to Ijmuiden harbor to get us a Garmin sea chart that was forgotten in Turku. Because we really need the new charts when entering the dutch sandbanks and the English channel.
Enkhuizen |
Uutta yankee cut genoaa kokeillaan / We try our new Yankee cut Genoa for the big seas |
Vanhat herrat styyraa / the old gentlemen are steering |
Maston Toppi |
Ijmuiden - Stellendam - ZeeBrygge
85 Nm / 23.8 - 25.8 / 2 vrk,Kunnon myräkkä saattelee meidät Stellendamin satamaan. Tuuli yltyy yli 50 s lukemiin ja kallistumme pelkällä mastolla kunnolla. Havaitsemme Stellendamissa että kone ei lataa ja vika onneksi löytyy. Maajohto oli irronnut Apiko liittimestä kun kansiremonttia tehtiin. Kone käynnistettiin jännityksellä, lataus herää heti henkiin, huh. Meillä olisi varalaturi Mutta se on 50 A/h orkkislaturi ja nykyinen on 100 A/h, joka selviytyy hienosti nettisukupolven jatkuvasta virrantarpeesta. "Voisko tätä vähän ladata" ,
laitteiden latauspaikalle saa alkaa jakaa vuoronumeroita. Päivämatka pakoittaa meidät ZeeBrüggeen, josta aamulla bussilla Brüggeen tutustumaan vanhaan perinteiseen hienoon Belgian vanhaan kaupunkiin. Seuraavana aamuna paikalliset Ficoran miehet marssivat tarkastamaan VHF puhelimemme, kaikki oli kunnossa ja Kipparia ei viety putkaan. Sama byrokratia jatkuu aina vaan Belgiassa?
Royal Yacht club ei ihan vastannut huutoon saniteettitilojen kunnossa tai aistikkuudessa. Muistuttivat lähinnä keskitysleirien kaasukammioita " kuulit ihan oikeen, siellä oli vuosisadan vaihteen kaasulämppärit, ovet sentään aukesivat sisältäpäin ".
Belgia ei muutoinkaan viehättänyt ja talviturkki tai sadetakki oli paikallinen muoti tänä "kesänä". Satoi koko vierailumme ajan kaatamalla.
A heavy wind gust follows us to a harbor in Holland. A small fishing harbor the last one before Belgium. We notice here in Stellendam that the generator is not charging. The ground cable has loosened from the generator when changing the engine top. The engine was started with a great thrill. The charging wakes alive, Yes! We have a spare generator but but this generator is special made and gives us 100 A instead of a 50 A original one. My modern crew with its constant need of charging laptops and telephones.. I can start to give queue numbers with the charging station in the chart table.
We sail to Zeebrugge where the local "Ficora, (VHF authorities)" guys come to check the VHF equipment and the licences. Always checking and protocols in Belgium, same thing every time?
All Ok and the skipper was not taken to jail. Royal yacht club was not at the level of today´s standards. Belgium did not give us the thrill that we expected. And we had pour rain all the time under our visit so...
Kartat sain |
Pieni ukkosmyräkkä tulossa illaksi / Some wind coming |
Rintama hyökkää päälle / Storm front is cathing us |
Eriomainen illallinen Harlingenissa / A superb dinner in Harlingen |
ZeeBrugge - Dover
80 Nm / 27.8 - 28.8 / 2 vrk,Virtaukset hidastavat kunnolla matkan tekoa. Dover - Calais väliä menee tasaisena jonona laivoja, muutoin täällä on yllättävän hiljaista. Miehistö kuittaa Kapun hitaan vastavirtaosuuden ja saapuu ennätysajassa Doverin edustalle. Miehistö herättää Kapun vasta Doverin sataman suulla, housut kintuissa toteamaan koko kauheus, olemme sataman suuaukolla. Laskemme läsyt ja ajamme sisääm läntisestä aukosta kun punainen valo syttryy. Käännymme kuuliaisena ympäri kovassa vuorovesiaallossa, vene tietysti kallistuu kunnollaja heiluu kovassa vuorovesiaallokossa ja tuulessa. Ketään ei saavu ja kuittaamme sisään, Emme ilmoittautuneet josta mitä ilmeisemmin seurasi punainen valo, myöhemmin selvisi että valo on voitu sytyttää swellin takia joka syntyy 9m matalan kohdalle juuri läntiselle sisääntuloaukolle. South Forelandin majakkakäynti Doverin itäpuolella. Hieno ja ennen kaikkea hienolla paikalla 100m korkeilla kalkkikivi kallioiden niityillä. Tutustuminen muutamaan pubiin ja nuori miehistönjäsenemme poistuu isän saattamana Lontoon junaan.
The tidal stream is affecting our progress. It is busy between Dover and Calais otherwise it is quite calm. No traffic at all? The crew makes a record speed in the last leg to Dover harbor and the skipper is getting a wake up in front of Dover entrance. Oh shit! we are sailing full speed in one of the entrances. A tack out and down with the sails. It is blowing again and the shallow water is making a huge sea in front of the entrance. We approach and a red light comes on. Yes yes, we turn ourselves round as polite sailors do. No ship is coming. So full ahead to the harbor. We did not call the port authorities so.. The red light maybe lit because of the high seas in front of the harbor entrance.
We visited South Foreland lighthouse. proud building and the place and the surrounding are marvelous with 100 m high white cliffs. Some pubs and fish and ships of course.
Itsepintaiset rintamat vaan seuraa meitä / we are again followed by nasty clouds |
Dover |
Kuivaus käynnissä / Drying the gear |
Dover - Cherbourg
154 Nm / 31.8 - 2.9 / 3 vrk,Päätämme purjehtia suoraan Doverista Cherbourgiin jos säät vaan sallivat sen. Vuorovesialue voimakkaine virtoineen aiheuttaa aikatauluviivästystä. Itsepintaiset myrskyt alkavat nyt hellittää ja tuuli kääntyy idän puolelle antaen meille mahtavaa sivumyötäistä tuulta. Ilma paranee ja miehistö alkaa viihtyä. This is sailing! Cherbourgin edustalle saavumme sumussa. Ensimmäinen delffiinihavainto.
We decided to sail direct to Cherbourg because we are late with the time table and the weather begins to show us the nice side. The wind veers to East and we ride with the waves. The weather is getting better for the first time after Denmark. This is sailing! We arrive to Cherbourg on a misty morning. There is also a Dolphin in front of the harbor.
South Forelandin majakka liitukivikallioilla / South Foreland lighthouse on the white cliffs of Dover |
Orejas de burro |
Tuleeko fisua / Fish or no |
Pera styyraa / Pera steering |
Cherbourg - Brest
210 Nm / 3.9 - 5.9 / 3vrk.Nuori miehistömme jäsen ei saanut kauan tutustua Cherbouriin. Kauniin ja erittäin lämpimän iltapäivän auringon jälkeen Kapu ja yhdistetty Styyrmanni ja Gourmet kokki bunkrasivat kaupungilta veneen ja heittivät aamuyöstä köydet irti, jotta Styyrmanni pääsisi mukaan Brestiin saakka. Brestistä menee TGV Pariisiin ja sieltä edelleen Lissaboniin. Cherbourg on ensimmäinen todella lämmin paikka. Syyskesän aurinko paistaa täydeltä terältä lämmittäen luumme. Fiilis on korkealla, löydämme kaupungista toreja, kauppoja ja erinomaisen 50 luvun kahvi/musiikki baarin missä Kapu ja Styyrmanni nauttivat yhden tumman Affigem oluen ja Pastis kahvit päälle.
Lähdemme yölla nousuveden aikaan liikkeelle, sisemmän aalllonmurtajan jälkeen on vaikeaa hahmottaa säkkipimeää ulosmenoränniä. Uloimmista aallonmurtajista pääsee kolmea kautta ulos merelle. On erittäin vaikeaa löytää aukkoja ja Garmin plotteri tekee työtä käskettyä. Hyvä näin. Myötis jatkuu ja miehistö rentoutuu nyt kunnolla. Olemme hankkineet Quesantin ja mantereen välisestä salmesta rannikko merikortin ja suuntaamme sinne. Edellinen yö on kylmä ja sumuinen ja emmimme hieman ajaa salmeen sisään. Sumu kuitenkin hälvenee salmeen saavuttaessa. Salmi on iso ja nyt tyynellä virtaukset on hallittavissa. Goulet Du Brest on pitkä ja pienestä pätkästä meillä ei ole korttia. Nyt on jo herännyt jonkiunlainen luottamus Garminin plotteriin istumalaatikossa ja sillä sekä hyvällä Atlantic Crossing Guide satamakirjalla mennään sisään. Illan pimetessä Brestin laitiriin Quay de Eric Tabarlylle.
Our young crew member did not have a long time to survey the streets of Cherbourg. After having a rest in the afternoon sunshine the skipper and the first mate bunkered the boat and we set the sails during the night. It was hard to find the way out from the harbor basins towards the coal dark night. The harbour was big and with several entrances it is a little confusing. We wanted to get along because our Gourmet Cook and helmsman has to be in Brest in 4 days in order to take a TGV to Paris.
Downwind sailing continues and the crew starts to enjoy the sailing. We bought a detail map of the channel of Quesant in Cherbourg and that is where we are heading now. A heavy fog surrounds us in the morgnin and we wonder a bit to enter the channel, but suddenly the fog disappears and the channel is wide and calm. We have several knots of counter current but it is going good and the landscapes are marvelous in Goulet Du Brest. Here we have to sail a few miles without a sea chart. But I start to get along with my Garmin so no problem. We arrive to Brest when the night falls down on the Quay de Eric Tabarly.
Cherbourg |
Goulet du Brest |
Matkaa on kertynyt yhteensä 1642 merimailia.
Matkaa on taitettu Visbyn jälkeen. Kapun Katin ja Peran voimin. Kimmo joutui lahtemään Visbystä "kotiin". Kotimatka koitti jonkun mutkan kautta itäisemmässä euroopassa. Autopilotti ajanut yöllä jonkin verrran. Yleensä vahdissa yks ja toinen torkkuu kannella. Vapaavahti nukkumassa. Näin mennään ilta yhdeksästä aamupäivälle jonka jälkeen vapaat vahdit ja autopilotti avuksi jos väsyttää.
We have traveled 1.642 Sea miles.
We have been sailing with the skipper, Kati and Pertti. Kimmo had to go "home" from Visby. Returning home with round trip to east Europe.
Autopilot has steered some times during the night. The shifts with one awake and the other sleeping on the cockpit seats. Free watch in the bunk.
This is how we sail from 9 pm till the noon. Afternoon with free watches and the autopilot helps when someone is tired.
Autopilotti |
Arvaa kuka / Guess who |
Vihannesostoksilla / Groceries |
Pera häipyy TGV:llä Pariisin suuntaan ja Kapu & Kati lähtevät tutustumaan autolla Cote D Armorin jylhään rannikkoon. Meidän kapteenioppilasta on vaikea saada pois hienoilta rannoilta. Tutustumme myös Bretagnen maaseutuun sekä muutamaan Eco projektiin. Vanha liiketuttumme Pascal ja hänen vaimonsa Sophie tarjoaa meille erinomaisen illallisen Saint Brieuc:ssä. Muistelemme Pascalin kanssa hauskoja aikoja ja hienoa sekä arvostettavaa suhdettamme.
Miehistöpula hirvittää ja Kapu käy laittamassa ilmoitustaululle viestiä ja lähettää muutamia sähköposteja ehdokkaille. Vene on myöhässä ja emme rupea Suomesta käsin miehistöä hankkimaan.
Veneen huoltoa ja Tutkan korjaus sekä Epirb asennus tehdään. Muita elektroniikka-asennuksia viimeistellään.
Navtex ja weatherfax (simppeliä mallia) ovat lopettaneet lähetykset. Muualta kuulen että Navtex kyllä lähettää, tarvitaan paremmat vastaanottimet. Met Office France lähettää eriomaisia 5 pv:n prognooseja ja passageweatherista saamme myös synopsis karttoja. Hyvän illallisen ja espanjalais bändin konsertin jälkeen tytär kuitenkin yllättäen ilmoittautuu myös seuraavalle legille Biskajan yli. Hän on voittanut pelkonsa Biskajaa vastaan jossa hän kymmenvuotiaana oli talvimyrskyssä pienellä rahtilaivalla.
Bretagnelainen Xavier ilmoittautuu lisäksi miehistöön, jotenka parin päivän päästä matkaan. Hienoa saada tarvittava miehistö kasaan ja ennenkaikkea Kati on nyt tyytyväisenä lähdössä mukaan.
Kaasupullot vaihtoon, nyt eurooppalainen Camping gas 2 ja 3kg pullo saadaan sullottua kaasutilaan.
Hiio hoi ja matkaan!
Pera heads with TGV to Paris. The skipper and Kati take a ride with a car to the coast of Cote D Armor .
It is hard to get our young skipper student out from the perfect beaches. We get acquainted to the countryside of the Bretagne. Also some Eco projects . My old business friend Pascal and his wife Sophie serves us a delicious dinner in St Brieuc. We are remembering the good old times and both revere our good and long relationship.
The lack of crew scares me and I go and put an announcement to the board in the harbor office and also some internet pages. We are late and will not bother to get a crew from Finland.
Some busy service days with the boat. Radar dismounted and serviced with a new motor for the antenna.
E-pirb installation inside the cabin, later an automatic release box on deck. Also some other electronic problems solved.
Navtex and weatherfax has stopped working (our models are quite simple). I hear from other sailors that Navtex is sending. It´s just the bad quality of the equipment. I still have my old ICS Nav 4 mounted on chart table which I hear is working perfectly. I will change the antennas before heading to Canaries.
Kalavehkeet valmiina / Fishing gear ready |
Auringonlasku Gulet du Brestillä / Sunset Gulet du Brest |
Veneen mittarivarustusta |
Brest - A Coruna / Biscay
340 Nm / 24.9 - 27.9 / 3 vrk.Jälleen klo 05.30 liikkeelle Goulet du Brestille. Nyt helppo ränni, ajamme styyrpuurin puoleista reunaa onhan meillä ranskalainen Xavier mukana antamassa neuvoja virtauksista. Myötävirtaa mennään koneella tyynessä salmessa. Aurinko pilvien takaa, aamu koittaa aamulla 07.30 St. Mathieun majakan kohdilla.
Koneella suuntaan 250 astetta ja n. 50 Nm. Ei tuule, Päivällä Raz du Senin kohdilla näemme delfiinejä. Ajamme hiljakseen purjeilla 6 solmun nopettta ja kuvaamme komistuksia.
Leppoisissa merkeissä ja myötätuulessa mentiin koko Biskaja. Huipentuma oli pienen valasparven näkeminen (Globiséphala malaena). Emme ole koskaan nähneet näitä mahtavia otuksia! Sain myös muutaman kuvan niistä. Siis Biskaja myötätuulessa N - NE. Yksi uhkaava pilvirintama oli mutta se meni idänpuolelta ohi. Xavier plottailee ja hänestä on erinomainen hyöty VHF säätietojen tulkitsijana.
Finisterren nokalla alkoi sitten iltäyöstä tuulemaan yli 30 s ja epämukava aallokko muodostui. Kapteeni taipui miehistön ehdotuksiin kääntää vene sivumyötiksestä täysin vastatuuleen ja lähempänä sijaitsevan A Corunan satamaan Bayonan sijasta. Muutama broachi tuli kun ei ajettu oikein ja miehistö peljästyi pimeätä yötä ja tuulta. Kapu arvioi tilanteen ja miehistön taidot ja kääntää keulan vastaiseen kohti A Corunaa. Pieni läksytys oli kuitenkin tulossa moisesta jänishousuilusta palkkamiehistölle. "Kele" juuri kun vene alkoi kulkea ja päästiin mahdollisuuteen surffailla aallonharjalla. Reiviä päälle ja käännös vastaiseen n. 45 Nm kryssiosuudelle La Corunaan. Siinä se yö menikin ja aamulla oltiin koko jengi suolapatsaita vuorevesiaallon ja vastatuulen nostattaman aallokon takia. Yksityiskohdista ei puhuta.
A Coruna paikallisella Galichian murteella oli hieno paikka ja viihdyimme siellä muutamia päiviä kuuraten suolaa pois kropasta ja vaatteista, haa!
Ylväällä pursiseuralla Kapu ja miehistö hemmottelivat itseään aamiaisilla ja muutamilla oluilla. Näkymät sataman yli vanhaan linnoitukseen ja kaupunkiin olivat mahtavat.
We sail again with the tide 05.30 to the black night of Gulet du Brest. This time the navigation is easy. We also have Xavier who knows the tides and tells us to follow the starboard side of the Gulet. The first sun rays through the clouds come 07.30 at St. Mathieu lighthouse. We take a course 250 degrees and we have about 50 Nm to the turning point. When approaching Raz du Sen there are many Marsopa Dolphins that we also photographed. We sail approx 6 knots with the side wind. After the turning point we take a direct course across the Biscay to Finisterre and Bayona.
We sail the whole Biscay in excellent weather and downwind conditions. We see some whales (Globiséphala malaena) during our passage. We have never seen these marvelous creatures. I can not believe N-NE wind the whole way. The tales are completely different.
When approaching Finisterre a wind of 30 knots starts to form an unpleasant wave. We have a few broaches due to ghusts and not flawless steering. The crew became afraid of the waves and the dark night. Me as the skipper make a decision to take down the main and reef the genoa for full . We change the course to clouse haul against the wind and start the engine in order to make to A Coruna harbour instaed of Bayona. A 45 Nm unpleasant headwind with tide wave. We will discuss this later with the crew...The whole night went when saltwater showers poured on to our necks.
A Coruna with the old Galichian dialect is a fine town. The distinguished sailing club was fine and the whole crew comfort themselves with delicious breakfasts and some cold beers.
The sights over the bay to the old town where great.
Tämän vuoden Renault kisakalustoa: barcelonaworldrace.geovoile.org/2015 This years racing machine beside us in Brest. For the race from Barcelona Round the world. |
Valaita Biskajalla / Whales on Biscay |
Uhkaava pilvi / A treath from above |
Kati pinnassa / Kati steering |
A Coruna - Laxe - Bayona
125 Nm / 29.9 - 30.9 / 2 vrkTuuli oli nyt kääntynyt NW meille suotuisaksi Espanjan ja Portugalin rannikkoa alas. Ajoimme samaisen 45 Nm osuuden koneella vastatuuleen. Finisterrren kärjen tuntuvilla pääsimme nostamaan purjeet ja ihailemaan Galichian jylhää rantaviivaa. Mahtava rannikko, mitä tämä olisikaan länsi myrskyllä. Nyt pääsemme ihailemaan sitä 5 mailin etäisyydeltä. Lisää Delfiinejä ilmaantuu heti aamulla veneemme ympärille leikkimään. Katselemme satamaa jossain ennen Finisterren kärkeä, että pääsemme satamaan yöksi. Sellainen löytyy Ensenada De Corme:n lahdelta. varovaisesti saa ajaa sisään. Aamu paljasti kivikot Laxen kalastajasataman sisäänajon molemmilta puolilta. Ränni on kyllä erittäinkin leveä. Kaunis mesta. Kävimme pikaisesti tutustumassa kaupunkiin, vuorotellen koska purtemme on vuorovesilaiturissa kalastusalusten vieressä. Illalla Xavier opastaa Kapulle vuoroveden korkeuden laskemisen sataman ilmoitetusta arvosta ylöspäin.
The wind is now NW and favourable for us when sailing down the Spanish and Portugese coast. First the same 45 Nm to the peak of Finisterre, this time back 45 Nm again headwind but now we have the tide and the sunshine with us. Galichia is magnificent. More Dolphins come again early in the morning. We look for a harbour near Finisterre and find a harbour in Ensenada de Corme. It is advisable to enter carefully between the reefs on every small port here on the coast facing directly to the Atlantic. The early morning reveals the reefs when leaving the harbor. Xavier teaches the skipper in the night how to do the calculations of tidal heights above the minimum depth chart markings. We are tied tonight alongside the fishing pier and going up and down nearly 5 meters.
Bayonan majakka Hercules / The oldest lighthouse in the world |
Laxen satamassa / Laxe in the bay of Corme Tidal harbour tied on the fishing pier |
Xavier styyraa |
Bayona - Nazare
150 Nm / 1.10 - 2.10 / 2vrk.Portugalin rantaviivaa etelään, lähes kokonaan koneella ajoa yli 30 tuntia tyynessä. Swelli keinutteli mukavasti venettä (3 - 5m). Jätämme Porton ja muutaman muun mielenkiintoisen sataman väliin tällä reissulla, sääli olisin mielelläni käynyt Douro joen suistossa ja tutustumassa muutamaan Portviini Cave´n.
Kalastusvälineitä ja veneitä saakin sitten väistellä urakalla. Yöksi siirryimme yli 10 Nm päähän rannikosta että verkkoja olisi vähemmän. Oikeaoppisesti pitäisi varmasti ajaa vähintään 15 Nm päässä ranikosta jotta välttyisi kalaverkoilta ja rysiltä. Kalastajat ajavat täysin huviveneistä piittaamatta niinkuin saamme kuulla seuraavassa satamassa, jossa oli vene johon oli törmätty. 15 Nm päässä rannikosta purjehtivat taas sitten rannikkorahtialukset.
Saapuminen Nazare:en on mahtava koska lähestyminen tulee suorittaa suoraan majakkaa kohti ja sitten rannan suuntaisesti aallonmurtajan aukosta sisään. Kumma jylinä alkoi heti kantautua korviin ja se paljastui, ei lentokoneiksi vaan rantatyrskyistä lahteväksi jylinäksi. Atlantti työntyy juuri täällä syvänä kiellekkeenä kohti rannikkoa muodostaen herkästi ison swellin sataman läheisyyteen. Surffarit ympäri maailmaa ovat havainnoineet tämän ja ovat metsäsätämässä sitä isointa aaltoa juuri täällä. Aalto murtuu majakka niemeä ennen ja antaa katselijoille ja kuvaajille henkeäsalpaavat näkymät
We sail Southwards with the engine along the Spanish and Portugese coasts. The swell is 3-5 m. We are leaving Porto and the river Douro to next time. What a pity I would have liked to visit some of the Cave´s of fine Port.
Sailing under night is challenging because of the vast amount of fishing gear. We move 10 Nm from the coast during nights. I think 15 Nm might be better but there are the coastal freighters. The fishing boats drive completely their own routes and you have to sail slalom with the boats and the fishing gear.
Sailing into the town Nazare´ is something great. You take a course right into the lighthouse and pick up the line leading direct between the breakers. A strange thunder from a distance wakes us when approaching. It is the noise of the waves breaking to the beach. Atlantic ocean has a narrow tongue into the land just here and it brings big swell and breaking waves near the lighthouse. Surfers around the world are here waiting for the big wave. The photographers also to catch a perfect shot.
Bayonan pursiseura / Bayona Yacht club |
Finisterren niemiä / One of the Points of Finisterre |
Kapu ja kamera / The skipper and his camera |
Matkaa kertyi yhteensä Stormälö - Nazare 2257 merimailia
Kunnostelemme veneen Katin ja Xavierin kanssa. Kiittelemme vielä keikkamiehistön ja nautimme maisemista ja rannoista viimeisen kerran. Vene telakoitiin hyvin 6.10.2014. Kaikki irtotavara pestiin ja kuivattiin huolellisesti ennen luukkujen sulkemista.
Kuulin Nazare:n venetelakasta S/y DOM veneeltä Visbyssä sekä yhdeltä suomalaisveneeltä Brestissä.
We have traveled 2.257 Sea miles.
We fix the boat with Kati and Xavier. We say thank´s once more to our legger, The First Mate Xavier! We enjoy once more of the views and the beaches of Nazare´. The boat was docked 6.10.2014.
All loose gear was washed and dried and hoisted inside before closing the gateway hatch.
I heard of Nazare´ from one finish yacht, S/y DOM in Visby and from another finish sailor Hannu with his Bavaria 37 in Brest.
Vene ylhäällä Nazare, Portugal |
Seilausterveisin!
Nyt suunnittelemaan seuraavia legejä, muutama miehistöehdokas on jo ilmoittautunut halukkuutensa purjehduksiin. Jos onni suosii siirrän veneen lähemmäs Afrikan rantoja jo Joulukuussa 2014. Mikäli talvimyrskyt estävät tämän lähdemme maalis -huhtikuun aikana etelään Sagresin kautta tai suoraan Afrikan rantaa pitkin Kanarialle ja sieltä KapVerdelle.
Kapu
Hio hoi sailors!
We start to plan the next legs. Some crew members are already booked and some have said they´re interested of the Atlantic ocean.
If all is well I will move the boat nearer to the African coast already on X-Mas time. If the weather is impossible we start sailing march - April towards the Africa and Canaries and Cap Verde Islands.
The Skipper