Getting Ready


Uppdated 28.9.2014

Syyskuu 2013
A Page with informative links, maps, route wind-Atlas, pictures of lighthouses etc.

Tuulikarttoja on katseltu ja satamia rankattu mielenkiintoisuuden ja sisäänpääsyn kannalta paremmuusjärjestykseen. Kapteeni ja Försti on pistetty kuntosalitreeneihin koko talveksi.
Merikortit ovat Englannin kanaaliin asti paperilla ja muistitikulla sekä ensimmäisessä niinsanotussa handheld-navikka mallissa joka toimii vara-navikkana pää-navikan ohella.
Försti kertailee navigointitaitoja ja Kapu ilmoittautuu SSB-radio kursseille, lisäsi kielitaitoon yritetään ympätä portugalin ja espanjan kielen alkeita.
Aluksen rakentelun takia käytännön treeneihin päästään muutamaa päivää ennen lähtöä Airistolla takkien koeponnistus.
Toisinsanoen miehistön taitoja hiotaan ja leggereiksi valitaan nimikkeen "Sailori" mukaan. Alusta pyritään saattamaan digitaalisen aikamme viimeisin välinein ettei tarvitse ihan spotlogin kanssa selviytyä. Mutta reitti on sama mitä Viikingit ja Hansakauppiaat käyttivät, Portugalista taas seurataaan Magalhaesin jalanjälkiä Tulimaahan saakka.

Joulukuu 2013

Puuttuvat merikortit on tilattu, saapuvat helmikuussa uusien päivityksien kera. Navigointiohjelma saatu harjoittelua varten. Paperiset yleiskortit ovat hallussa Biskajaa lukuunottamatta Brasilian rannikolle asti. Detail kortit löytyy Calais´iin asti. Päädyimme 2:een eri plotterijärjestelmään C-Map kartoilla / Brookes & Gatehouse Zeus plotteri ja Garminilta istumalaatikkoon 720 plotteri, Garmin G 2 kartoilla. Lisänä vielä vanha Garmin 172 kannettava plotteri johon yritetään  päivittää uudet kortit. AIS transponderi ilmoittaa sijaintimme ja uudet GPS / DSC VHF puhelimet varmistavat 25 MPK rangen yhteydet. John Nurminen Marinen tehtäväksi annettiin selvittää säätietojen saatavuus sääfax / Iridium puhelimen kautta tai muutoin päädymme sääfaxiin tai SSB puhelimeen. Yritämme toistaiseksi suunnitella järjestelmän ilman SSB vastaanotinta. Joka tapauksessa meille tulee yhteydenpitoa varten sateliittipuhelin, jolla ajattelimme myös saada sääfaxit aikaiseksi jos vain mahdollista.

Hyödyllisiä linkkejä:

Alusten liikkeitä AtlantillaAluksemme varustetaan AIS transponderilla, joten näymme kartalla. AIS kytketty Brestissa paalle!
www.maritima.meteoconsult.es
http://www.oceanweather.com/data/
http://expert.weatheronline.co.uk/pslv_frame.htm
http://www.weatheronline.co.uk/marine/weather?02&LANG=en&CONT=euro&MEER=eatl
http://weather.mailasail.com/Franks-Weather/Which-Forecast-To-Use-For-Sailing
http://www.dwd.de/bvbw/appmanager/bvbw/dwdwwwDesktop?_nfpb=true&_pageLabel=_dwdwww_spezielle_nutzer_schiffffahrt_seewetter&activePage=&_nfls=false

Sea and safety / Storm conditions
http://www.youtube.com/watch?v=2aV5lViuK24
Tämä on jokaisen miehistöjäsenen hyvä katsella useita kertoja ja sisäistää. Skipperiltä saa kysellä mielipiteitä ja apuja asian käsittelyyn. Tämä on sellainen asia joka täytyy lähteä selkärangasta. Testaamme tietenkin myrskytällinkien laittamista merellä mutta asian teoria täytyy myös tuntea.

Historian siipien havinaa

Viikinkien reittejä seuraten Portugalin maailmanloppuun.
http://www.dougcabot.com/lore/vi_trade.html
http://www.allempires.com/article/index.php?q=Viking_Age_Finland

Legi 1

Stormälö - Lagos / Portugal

Legille täytyy viimeistään lähteä heinäkuussa. Kun katselee tuulikarttoja niin huomaa että syyskuun jälkeen alkaa tuulet ja aaltojen korkeus kasvaa Biskajanlahdella ja Ranskan Finisteressä. Lokakuussa Portugalin rannikko sattaa olla jo melkoisen tuulista. Kesäkuu menee testimatkoilla ja asennuksissa. Miehemme Pera on nyt joulukuussa käymässä Lagosin satamassa tutustumassa ja sopimassa paikka varausta ja hintoja.

 
Heinäkuu
Baltic Sea
Stormälö - Utö - Visby -Cristiansö - Kiel
Menemme vauhdilla nämä tutut vedet.
Elokuu
Syyskuu
Lokakuu

North Sea:

Saksan rannikko ja Hollanti on tuttua seutua Naneuxin viime matkoilta.Vierailemme Friisien saarilla, purjehdimme luultavimmin Belgian Oostendeen josta suuntaamme Englannin kanaalin yli saarivaltakuntaan.
openseamap.org Tästä linkistä alkumatkamme merikortit, (näyttää myös riittävän koko matkalle, päivittyvät vaan hitaammin Atlantin kortit, joku tökkii pahasti koska sivun lataus katkeilee välillä, epävarma) Nämä voi myös ladata Garmin Homeport ohjelman pohjaksi, selvitettävä vielä miten toimivat offline tilassa. Vaatii hyvän yhteyden, elikkä Satamissa. Windows 8 käyttö vielä myös epävarmaa.
visitmyharbour.com Tästä ladattavia merikortteja, vaatii pienen lunastusmaksun. Toimii myös PC Windows ja jopa Windows 8:ssa. Varmatoiminen scrollaus ja suurennus toimii hyvin.

English Channel:
http://msi.nga.mil/MSISiteContent/StaticFiles/NAV_PUBS/SD/Pub191/Pub191bk.pdf


Käymme tietysti tutustumassa North Forelandin ensimmäisessä valaistuslaitteen saaneessa majakassa sekä tietysti saarivaltakunnan kuuluisissa pursiseuroissa.

Ranskan satamissa käymme Cherbourgissa ja pyrimme purjehtimaan Alderneyn virtaiseen satamaan, jonka jälkeen La Rochelleen. Brestissä syömme tietysti simpukoita Eric Tabarlyn pursiseuran kuulussa ravintolassa.


Legi 2

Lagos - Madeira - Canary Island - Cap Verde - Isla Noronha - Recife

Legille olisi hyvä lähteä jo joulukuun alkupuolella, tuulet sinänsä Portugalista Madeiralle, Kanariansaariile ja Kap Verdelle ovat suosiollisia lähes koko vuoden. Brasilian rannikolla ITCZ vyöhyke on 0 ja 10 N välillä. Tuulet ja Brasilian virtaus (jakautuu etelään päin Brasilian rannikolla Maceion kohdilla). Yleensä Brasiliaan euroopasta purjehtivat purjealukset suosivat tätä kultaista sääntöä; "go South on summer ja North in winter. Täytyy muistaa että vuodenajat ovat päinvastaisia tällä puolella pallloa. Jos saavumme Brasilian rannikolle helmikuun loppupuolella ehdimme Rioon karnivaaleille. Tuulet heittävät enemmän vastaiseksi Santa Catarinan jälkeen jo maaliskuun alusta alkaen.

Argentiinan rannikko pysyy kohtalaisen rauhallisena aina syyskuulle asti jolloin aallonmuodostus on isompaa jo Mar Del Platan jälkeen puhumattakaan  Tulimaan rannikon kovista tuulista.
Argentiinan rannikon tuntumassa olisi vallitsevat tuulet maatuulia ja sivusta tai sivuvastaista. Virta tosin vastainen ja kylmä.

Brazil:


Isla Noronha on ensimmäinen satamamme jonne nykyään voi mennä sisäänkirjoittautumaan Brasilian etappia varten. Ulkomaisen veneen maassaoloaikaa on pidennetty 2:een vuoteen.
http://www.noonsite.com/Countries/Brazil/FernandodeNoronha
Natal varasatamana jos ajaudumme liikaa länteen
Recife taikka Salvador seuraava etappi
http://www.noonsite.com/Countries/Brazil/Recife

Joulu- tammi- helmikuu
Nyt alkoi löytyä kirjallisuutta, Karttapojilta Lauttasaaresta tuli muun roinan mukana Cruising the Coast of Brazil, johon löytyi päivitykset netistä. Marcal Cecconin - S/y Rapunzelin matkoista syntynyt päivittyvä opas purjehtijoille, Brasilian rannikko alueille:
http://veleiro.net/

Karttoja, kaikki majakat, hydrograafiset taulukot ym. hyödyllistä / Weather, -SAR stations, lighthouses East coast of Brazil:

http://rossi.christian.free.fr/nautical_free.html#COUNTRY:B
http://www.mar.mil.br/dhn/chm/publicacao/CartaSAR5114_3edicao.pdf
http://www.aventurapelosmaresdomundo.com.br/
http://www.ndbc.noaa.gov/

Brasilian satamia selvitellään:
Maceio, 120 NM Recifen eteläpuolella
Salvador de Bahia, Bahia de Todos os Santos
Riossa ja Sao Paulossa satamia löytyy, mutta miten on muualla, tutkitaan.
Itajai mm. uutena tulokkaana sekä aivan sen alapuolella olevassa lahdessa oleva hyvä satama.
Santa Catarinassa, Florianopoliksen sisälahti olisi varmasti hyvä ja suojainen, jos joutuisi jättämään veneen joksikin aikaa.


Maalis- Huhti- Toukokuu
Kesä- Heinä- Elokuu








Syys- Loka- Marraskuu



Argentina:

Argentiinan rannikolla kovia Pampero maatuulia. Säätila suhteellisen rauhallinen Mar Del Plataan saakka.
Pahenee ja odotettavissa on todella kovia tuulia Tulimaahan purjehdittaessa. Selvitettävä tilanne syksyllä myrskyjen suhteen.

Uruguai
Rio de La Plata
Mar del Plata
Bahia Blanca
Viedma
Puerto Madryn
Rivadavia
Rio Gallegos
Tierra del Fuego
Kartta:  https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhDz_YmOCFLf95tfORRgug5qYnC7eQHSUkZawAi2nFkZ8ZVKJLJcQcQzx-NLEtBRltWkdglpsQx0ozOQ5MVXcQgHs_BIF9YHJJodiIaKiLpr0pNYRgMxwj8OUbb-SdzZUn8rWYNwSohNhIR/s1600/CapeHorn_GeoGarage.png

Tuulikarttoja katsellessa on mielenkiintoista havaita että vasta syyskuusta eteenpäin Patagonian sekä Tulimaan rannikko on jatkuvasti epävakaata.
Kevät Tulimaassa alkaa syyskuun 21 pv. ja loppuu joulukuun alussa, mutta kovia tuulia esiintyy vasta lokakuun lopussa tai marraskuussa.
Paikallinen kesä, tammi - maaliskuu, ilmanala on lämpimämpää, tuulet tasaisen kovia silloin kun tuulee.
Paikallinen syksy alkaa touko - kesäkuulta.

http://www.hidro.gov.ar/Oceanografia/Tmareas/Form_Tmareas.asp

Lista Argentiinan majakoista kuvineen:

http://www.hidro.gov.ar/Historia/ListadeFaros.asp

Argentiinassa täytyy alkaa herättelemään sukulaisia, Pedro Boniksessa voisi yrittää nuuskia paikallisia tuulia.

Rio De La Plata on must ja Evert Taube soimaan! Uruguain puolella on paljon kohteita ja lisäksi kuulema edullista. Miten oli turvallisuuden laita?


Vanha miehistö satamassa paistattelemassa päivää Viikinkien jalanjäljillä Tanskan maaperällä. Nyt uudelle miehistölle on tiedossa satamia ja seikkailuita joita Kapu ja Försti ovat merikorteilta arponeet.