Info page from Yacht Club Afasyn Ushuaia, Ar



Welcome, this is the site of Southern Ocean inside info!

Boats getting ready for the next passage, huge doghouses
 nearly on every yacht.

Kati is the voice of Yacht Club Afasyn. She is interviewing skippers and sailors coming down the Brazilian and Argentinian coast. She is getting the latest information  of the weather and wind conditions. Where to go and what fuel to use etc. There are boats every week going down there and continuing to the Canal Beagle or Cape Horn and Antarctica.

Kati in the offie of the Yacht Club Afasyn. The southermost Yacht Club of the world. On the right a young sailor girl practising with the halyards on S/y Naneux in the waters of Gulf of Finland.
Responsible sailing advices in the Antarctica!

kati pohjola


[21/11/2013 09:17:03 a.m.] kati pohjola: Just juttelin Selma Expeditions kanssa ja he láhtivät portugaalista vuonna 2012 september kuussa canarian kautta cape verdeen ja sit suoraan Brasiliaan.... Punta del este, Buenos Aires, Mar del plata ja Puerto Madryn, Ushuaia...
Niillä on web page sielta varmaan saa lisä tietoja...
He suositteli että saa hyváä tietoa web sivuista esim "pilotaje cross the atlantic".... että ihmiset kirjoittavat mitkä tuulet ja virrat ovat voimassa missákin kuussa.... voit katsoa jos löydät...http://www.selmaexpeditions.com/

kati pohjola


Moi....eilen sit kävin siinä isossa veneessä.... yli 20 mts... ja puhuin heidän matkasta tänne Ushuaiaan asti....

Kertoivat just samasta reitistä, cabo varden kautta Brasiliaan...
Kertoivat tosi isoista aalloista Biscaya bayissä....ja pahin keli Bs Airesista alas tulleessa....
>Nyt se laiva lähti kohti Antártidaa... lupasivat kirjoitaa ylös hyödyllisiä asioita matkan varrella..... Tosi kiva heidän puolesta...
He ovat monta monta vuotta järjestÄNYT TÄTÄ MATKAA.... ja nyt vasta pystysivät sen sit toteuttamaan.... 15 nuorta kaveria yhdessá...
ELINCA nimeltä...varmaan heillä on website...http://www.adventure2013.co.uk/elinca.php

kati pohjola

 Lähetän hieman lisaa tietoja Audriullta...kuka on ylittänyt monta kertaa ilman moottoria Atlantin:
Taura 32 feet ilman moottoria…Omistaja Lituaniasta kotoisin oleva mies..
Tuli yli Atlantin pari kertaa: yhden kerran loppuvuodessa ja monta kertaa huhtikuusa (siis april-may)

Suosittelee jättää vene canariasa, recife, tai Dakar, Senegal OK… Nätti paikka Cabo Verde mutta itse ei jättäis sinne venettä…
Brasiliassa ei sais ostaa Biodiesel, se on huonoa laatua veneille, vain tarkoitettua autoille, siis ihan tavallista dieseliä on parempi. Jos sulla on Volvo Penta moottori niin suositteli ostaa monta fuel filters ja tärkeitä osia koska voi olla vaikea löytäá ja hirevän kalliita táällä päin maapalloa…
On Paastävá pois Pohjois Euroopasta ennen kun lopuu kesä ja tulevat syksymyrskyt

Hän kertoi että on oltava kunnon lämmitys, joku réflex heatter vaikka koska tulee niin kylmiä kelejä etelässä vaikka on kesá aika…..Ja myös jos pystyt kunnolla eristáá (siis insulation because of big condensation)
Huonoimmat kelit Bs As ales
Hän ylitti muistaakseen long 27º Ecuatoorin…pitää varoa sitä “Ecuatori Area” (joka myös siirtyy hieman  ylös ja alas vuoden mittain) joka on leveempi African lähellä ja kapenee Amerikaa päin mutta liian lähellä Brasiliaa on tosi voimakas “stream Guyana” ja voi viedä sut suoraa Pohjoseen takaisin…
Atlantin yli voi olla voimakkaista Etelä tuulia ja pitää lähteä ylittämäán kun on Hurakaani kausi Centroamerikassa ohi
Hän käytti jotain tosi vanhaa karttakirjaa, “Vasco de Gaman” ajalta….siis sanoo että tärkeimmät asiat eivät ole muuttuneet, kuin meri ja virrat…

kati pohjola


Hei...just tuli kaveri...hänen isá on ranskalainen ja nyt asuu vaimonsa kanssa 100 km Florianopolista (Brazil) eteláán päin.... ja käski sut käymáän siellä ja jos tarttet siellä oleskella niin olet tervetullut...tai olemme tervettulleet!!!
Hän on vuonna 1976 seilannut yksin arround the world 6 kuukuaudessa...
Mies kertoi että oli tosi kovia tuulia Cabo verden etelästá....ja sit taas piti olla varovainen Río Grande Do Sud láhtien...siellä myös oli kovia myrskyjä
Sit taas tánne ales tullessa pahin kohta on Le Maire...siellä kannattaa olla tosi varovainen ...koska vähánkin tuulta ja on pahoja aaltoja...kovat virrat voi viedá veneen karille...
Jos vene on matala niin voimme odotaa hyváä ilmaa Bahía Thetis...
Ja Bahia Bue Suceso on armeeja paikka jossa pitáis vielä olla kunnon "boya"

Katin raportti vuoden viimeisenä päivänä 2013

Suomalaisvene Ushuaiassa - lähdöss Kap Hornia kiertämään. S/y Marisol, blogissa lisää: http://www.seacom.co.uk/reports/index.php?id=Marisol

16.2.2014
Perhetuttuja käymässä matkallaan Ushuaiassa. Tapasivat Katin ja veneemme sai Katin lähettämän Kap Hornin kiertäneen satamakirjan Tulimaan alueelta, tässä otteita reitistä.




23.2.2014
Elincan sijainti 23.2.2014: http://www.adventure2013.co.uk/tracking.php
23.2.2014
Hieno kirja Tulimaasta, Italialaispariskunnan 14 vuoden tuloksilla kirjoitettu satamkirja ja paljon muuta tietoa Tulimaasta ja Patagoniasta. Täydellinen ja tuore opus alueesta. http://www.amazon.com/Patagonia-Tierra-Del-Fuego-Nautical/dp/888598634X
24.2.2014
Skip Novak ja alukset Pelagic ja Pelagic Australis ovat siirtyneet Puerto Williamsiin josta käsin tekevät purjehduksia. http://www.pelagic.co.uk/prog_ant2014.asp

Sturdy fittings and anchors

Bigger doghouses

A lot anchor ropes

Not like this, a stranded aluminium boat  on
 the storms of year 2013.

A local Colin Archer making sailing trips to the Antarctica
Strong Bowsprits

Veneen säilyttäminen Afasynissä: kati pohjola

Meillä on niin että on visitant mooring lainaksi pariksi viikoksi...sit pitää itse suoritaa mooring teos...ei se ole niin vaikea...klubissa saa apua..



Kysyit vanhoissa viesteissä paljonko maksaa nostaa ja laskee vene.... Nyt maksaa $1950 mutta tiedän että meille helmikuussa tulee 30% nousu kaikissa hinnoissa...
muuten vene maksaa kuukausittain jotan $600 arg pesos ja sillä hinalla saa veneen maihin maksamalla $600...


Good links:
Good map found in the net, you find the place both in Chilean and Argentinian territory :  http://ottos-bembel.de/ebbelwei-schaenke/mapa-de-rutas-de-tierra-del-fuego-chilena