Shipshape, major changes to the yacht S/y Naneux

S/y Naneux test sailing with over 2500 nautical miles from Stormälö to Nazare in Portugal is completed.
The boat is still lively after putting over 1 tn. load aboard. The hull is now stiff,  rigg and sails perform very good. Our Volvo engine went through an ejector refitt program in Holland. Electronics are performing as they should.
A long way from the pier at Matti Pasila´s harbour in Paraisten venekeskus to Nazare in Portugal.

Tuulimittarin antureita asennetaan

Lähdössä Airistolla


Busy fitting at Mattis´s harbour in july, Paraisten venekeskus
Transport from Porta Marina



At the yard, Paraisten Venekeskus

Downwind sailing

The main reef 1.

Top

Spin pole

Bowsprit

Powerfull sailing

Under way

Electronics

Salong

Yankee cut genoa

Bow watch

Skipper at finisterre
The Skipper can smile and be very happy after a great sail with the best crews in Baltic - North Sea - English Channel - Biscay and Atlantic Ocean.
The boat and the crews act perfect. Many thanks to the people who helped me building this dream and thanks also for the crews that sailed in these demanding waters.



Our yacht, A 34 foot S/y Naneux was a standard Beneteau product with a lot of modifications for long distance sailing.  Waterline was lenghtened with two feet for better sailing properties. Totally different rigg to catch better wind.
Now a strict Atlantic program was planned to reinforce the hull and superstructures.  A lot longitudial and vertical stringers and bulkheads where laminated to the hull. Two longitudial aluminium beams are bolted to the cabin top. All skylets are newly glued and bolted with stainless through hull fittings.
Two watertight compartments where made in the front cabin. The stern is going through a major change with watertight compartments and fittings for all the new equipments.
The boat is going to be as light as possible with changes made out of best materials and still with good structural strenght.

The Rigg is new with a new mast tube size of a considerable larger wessel. Top rigged with two sets of spreaders. Furling genoa and a Alu/Carbon fibre bowsprit for a Code Zero or Genaker.  Inner fore stay for a storm jib and a baby stay. Fully-battened mainsail with Facknor Fackslide travellers for battens. Running backstays and lazy Jacks.


Aluksellemme S/y Naneuxille on laadittu tiukka Atlantti ohjelma. Veneen rungon strukturaalista jäykkyyttä paranneltiin rutkasti. Alukseen on tullut vedenpitävä keulaosasto sekä perä.
S/y Naneux on sarjavalmisteinen Beneteau veistämön tuote, jonka olin jo muutanut ptkänmatkan purjehduksia varten soveliaaksi. Veneen vesilinjaa oli pidennetty 2:lla jalalla ja uusi riki antoi purjehdukseen paljon iloa. Beneteau oli tietyiltä osin erittäinkin hyvin rakennettu, mm. kölialueen tuenta ja suuri osa laipioista oli oikeaoppisesti laminoitu runkoon jäykistämään sitä. Lisävahvisteita oli kuitenkin syytä rakentaa näinkin pitkää ja haasteellista purjehdusta varten.


Riki on vaidettu isommaksi ja pidemmäksi. Purjeet koeponnistettu viime Hollanninmatkan merkeissä. Näillä on takanan 1600 NM. Tarkastuksessa on spinnun lisäksi uusi kevyen tuulen genaakkeri / code zero sekä kovia kelejä varten oma garderoobi. Loose footed stora, myrskyfokka ja staysail käydään uudelleen läpi.
Tästä lähdettiin, Beneteau veistämön perusveneen rungon
 jäykistys on liian pieni.
This is where we started. A standard Beneteau product.
A sturdy boat but still not rigid enough.
Juokseva riki uusitaan lähes kokonaan ettei kätöset kärsi.
Knaapeja tulee lisää ja yks vinssi vaihdetaan vielä isompaan. Keula on saanut lisäksi high tech puukspröötin kevyen tuulen kankaita varten ja perä kokee suurimmat ulkoiset muutokset. Perän volyymiä pinennetään jotta murtuva aalto vaikuttaisi mahdollisimman vähän stabiliteettiin. Styyrmannille annetaan hieman pitoa lisää, tosin maltillisesti. Lifelinet ja mantookit vahvistetaan jotta miehistö ei karkaa ahdin valtakuntaan. Muutama pc ja poppikone sekä kasa anmattielektroniikkaa saatetaan asentaa miehistön viihtyvyyden ja turvallisuuden lisäämiseksi.

Laipioita ja poikittaisia stringereitä on nyt 12. Lisäksi pitkittäisiä
törmäyslaipioita ja stringereitä on laminoitu jotta aikaansaadaan
ns. panelirakenne
Bulkheads are now 12 instead of 8. Longitudinal bulkheads and
stringers are also laminated to open areas in the hull.

Uusi pulpit ja keulahela
New pupit and bow fitting
Pieni spröötti kevyen tuulen läsyille
Small hightech bowsprit.


Keulahela rakenteilla Alu + hiilikuitu
Bowfitting under construction


Köli puhtaaksi ja virheet tutkitaan
Keel to be Epoxy treated


Uusi epoxi 3 n. kertaan
New epoxy three layers



Kölipultit käsitellään epoxilla
New epoxy on Keel bolts

Keula-kabiiniin lisää jäykisteitä
Front cabin stringers


Grinding it to the fibres was one of the most unpleasant jobs to carry out.

Taka-kabiiniin kunnolliset stringerit
Aft cabin, rigid stringers on open areas.


Toiletin kaappialue jäykistetään
Stringers insie the empty hulll areas


Peräsintä jatketaan
Some more lenght to the rudder,
Here we found some small osmosis bubles.


Removing Styren gas
Työt meneillään elokuu
Ongoing work on, July 2013





Septic tank only 65 l.

Keulaan vesilinja alle pari laipiota ja tankkeja
Two watertight bulkheads and watertanks
under the waterline.



Ulkosäilytystilaan dieseliä lisää
More Dieselfuel tanks



Perän avoinmuutta pienennetään
The stern to be reformed one more time

Pitkittäis-laipiot
Longitudial bulkheads


Uusi peräpeili volyymiltaan pienempi
New stern with less volume

Perä alkaa saada muotoa
The form is taking shape




Peräkansi saa uuden muodon
Aft deck is getting a new form

Ahteri ylhäältä katsottuna
Stern from above




Isot skylightit vaativat tukipalkit
Big skylights need to be reinforced

Osia valmistuu
Making new parts 
Alumiininen I-palkki ruffin kattoon
Alu beams to the cabin top

Welded aluminium beams to
the reinforcement of cabin top

Palkkeja kokeillaan
Modelling the beams

RST vastalevyt sisäpuolella
Stainless counter plates on the inside



Skyligtien kiinnitystä
Installing the skylights

Hydrogenerator
Sähköt sain.
Attachment for the hydrogenerator

Final checks for the keel attachments, 3 of the 7 bolts are going to be changed to new because of some rust in the washers. Carbon fiber strips are laminated to the leading and trailing edge of the keel inside the hull and between the keelstocks.
The leading edge keelbolt in perfect condition to be
 replaced with new.

The first and the last kee bolts
in perfect condition.

The massive tool to remove the
keel bolts.
Longitudinal keel stocks for additional reinforcement.
New keel stocks and bilge.
Rudder modifications ready.

Some carbon fibre to the keel area and whiskey stays
in the carbon fibre bowsprit.






New electrical panels.
New  panel structures to the main navigational instruments.
The new drawing of the superstructure and the bulkheads and stringers. 
The main tanks and storage areas.



The Atlantic seaguls are wishing us "Bon Voyage"
For new updates of S/y Naneux spring time building look at the main page.