60´ north - 56´ south
From Stormälö in Finland to Cape Horn
Sy Naneux year 1999 cruising the Baltic and North Sea |
From Bitanny along the West coast of France and Spain to Lisboa and further to the famous sailing school in the Cape St. Vincent. We will find a harbour with good service facilities in Lagos an old fishing harbour in South Western Portugal. There on we are going to follow an old Crusader route of Ferdinand Magellan from the Rio Guadalquivir to the Brazil in the South America. Visiting Porto Santo, Madeira, Canaries, Kap Verde and Isla Noronha in the Atlantic Ocean. The trip continues further to historic Porto Seguro and to Rio De Janeiro - to the Statue of Christ the Reedemeer. http://www.airpano.ru/files/Christ-the-Redeemer/2-2
The sailing trip is continuing round Punta del Este to Montevideo. Evert Taube`s songs are locking us to Rio de La Plata to Buenos Aires. We leave Rio de La Plata to see the interesting sea life in Mar del Plata. After that point we are going to have nearly a thousand mile of emptiness to Puerto San Julian where Magellan stayed over winter before entering the Straits of Magellan. Maybe we choose Falkland (Islas Malvinas) to get shorter stopovers. Our trip ends in Tierra Del Fuego where Yamana indians used to row with their canoes. We are sailing to a small sailing Club in Ushuaia, Tierra Del Fuego.
Ainakin venepiireissä kuuluisa veneentekijä/merikarhu on viettänyt jo monta vuotta maakrapuna elellen vaimonsa kanssa idyllisessä Turun saaristossa, mutta nyt hän on päättänyt kunnostaa pitkään maissa seisseen S/y Naneux purjeveneen suurta seikkailua varten.
Seikkailu suuntautuu viemään tätä perinteikästä purjevenettä hänen tyttärelleen Etelä-Amerikkan tulimaahan, Argentiinaan asti.
Matka tulee olemaan pitkä ja suuntautuu Atlantin aalloille Euroopan pohjoista ja läntistä rannikkoa seuraten. Atlantin ylityksen jälkeen Etelä- Amerikan rannikkon sademetsien tuntumassa Rio de Janeiroon ja aina pahamaineiselle Kap Hornille asti .
Tarina alkaa itseasiassa jo merikarhun nuoruudesta missä hän sai ansaittua mainetta valmistamalla täysin käsityönä upeita ja ennenkaikkea kestäviä purjeveneitä tilaustyönä. Usea näistä hänen valmistamistaan purjeveneistä on purjehtinut eri valtamerillä ja löytyy aina Kanadan Vancouverista - Kroatian saaristoon asti.
Seuraavissa linkeissä historia-dokkareita ja Photo-blogi jossa myös tullaan julkaisemaan reissun kuvia tosin taiteellisemmalta näkökulmalta
Framboat, Colin Archer 33 veneitä valmistanut pienveneveistämö
Kolmivarttitonnari Suomenlahden Kone, vuosimallia 1983
JukkaPohjola.WordPress.com
Jos ei nyt aivan maailmanympärimatkalle, niin nyt on hänen vuoronsa lähteä tekemään se elämän suuri purjehdus, se A- luokan reissu.
Sy Naneux is undertaking major improvements to the hull constructions and the superstructures. Fittings are partly changed. Mast and sails are replaced as needed. Electronics are changed totally. |
Club Nautico Afasyn pier in Ushuaia |
(Tätä kisaa on nyttemmin lykätty parikin kertaa ja tulevaisuus näyttää miten on. Ushuaia tarvitsisi kipeästi jotain joka tukisi purjehdusta näillä eteläisillä leveyspiireillä. Ushuaian tarvitsisi myös satsata paljon uuden turvallisen sataman muodossa. Naapurimaan Chilen satama Puerto Williamsin loistava sijainti vuonon perukoilla on hieno.)
Meidän Itämeren suomalaisten shamaanien ja tarunhohtoisten skandinavian Viikinkien reittejä kunnioittaen matkaamme kylmältä Itämereltä lämpimämmille leveysasteille Portugalin maailmanloppuun, Lagosin vanhaan kalastajakaupunkiin.
Tämän jälkeen suuntaamme Espanjan Sevillan, Quadalquivirin satamakaupungista etelään, portugalilaisen Fernäo de Magalhäes:in jalanjälkiä Etelä-Amerikan Tulimaahan.
Tarina kuvaa totuuden mukaisesti ja ennen kaikkea ammattimaisesti, mutta maanläheisesti niin itse purjehdustapahtumat kuin myös kaikki mielenkiintoisimmat tapahtumat maissa. Joukkoon ja matkan varrelle tulee mahtumaan niin perinteisiä purjehtijoiden etappeja, mutta myös vähän erilaisempia pysähdyspaikkoja kuten Cherbourgin kuuluisa 2.n maailmasodan museo ja käynti Omaha Beachilla.
Päiväntasaajan doldrum alueen jälkeen teemme visiitin La Isla Noronhan saareen keskellä Atlantin valtamerta. Tarinoista tulee varmasti mielenkiintoisia sillä miehistö vaihtuu aina hiukan eri etapeilla ja veneen vakituisella miehistöllä on jo luonteenpiirteinä niin suuri uteliaisuus eri asioita kohtaan, että he löytävät matkan varrelta varmasti kaikenlaista mielenkiintoista kerrottavaan niin kulinarismin kuin sotahistoriankin parista ja kaikkea siltä väliltä.
The archipelago of Turku |
Purjehdusreitti 60´ pohjoista leveyttä - 56´ eteläistä leveyttä |
Coastal waters of Canal Beagle, Ushuaia near Cape Horn |
Pingviinejä Canal Beaglella
|