The Story


60´ north - 56´ south

From Stormälö in  Finland to  Cape Horn
Sy Naneux year 1999 cruising the Baltic and North Sea
A trip and a great adventure is taking our old boat to the South America and further to Ushuaia in Tierra Del Fuego.Sy Naneux with a long sailing tradition in the Baltic and North Sea is now going to be sailed to Tierra Del Fuego, Ushuaia where my daughter is living. She is going to take care of the vessel in the future. The sailing trip is long. First  we are following the old Viking routes from the Northern Baltic along Danish and German coasts trough the English Channel to Britanny
From Bitanny along the West coast of France and Spain to Lisboa and further to the famous sailing school in the Cape St. Vincent. We will find a harbour with good service facilities in Lagos an old fishing harbour in South Western PortugalThere on we are going to follow an old Crusader route of Ferdinand Magellan from the Rio Guadalquivir to the Brazil in the South America. Visiting Porto Santo, Madeira, CanariesKap Verde and Isla Noronha in the Atlantic OceanThe trip continues further to historic Porto Seguro and to Rio De Janeiro - to the Statue of Christ the Reedemeerhttp://www.airpano.ru/files/Christ-the-Redeemer/2-2  

The sailing trip is continuing round Punta del Este to Montevideo. Evert Taube`s songs are locking us to Rio de La Plata to Buenos Aires. We leave Rio de La Plata to see the interesting sea life in Mar del PlataAfter that point we are going to have nearly a thousand mile of emptiness to Puerto San Julian where Magellan stayed over winter before entering the Straits of Magellan. Maybe we choose Falkland (Islas Malvinas) to get shorter stopovers. Our trip ends in Tierra Del Fuego where Yamana indians used to row with their canoes. We are sailing to a small sailing Club in UshuaiaTierra Del Fuego.









Ainakin venepiireissä kuuluisa veneentekijä/merikarhu on viettänyt jo monta vuotta maakrapuna elellen vaimonsa kanssa idyllisessä Turun saaristossa, mutta nyt hän on päättänyt kunnostaa pitkään maissa seisseen S/y Naneux purjeveneen suurta seikkailua varten.

Seikkailu suuntautuu viemään tätä perinteikästä purjevenettä hänen tyttärelleen Etelä-Amerikkan tulimaahan, Argentiinaan asti.
Matka tulee olemaan pitkä ja suuntautuu Atlantin aalloille Euroopan pohjoista ja läntistä rannikkoa seuraten. Atlantin ylityksen jälkeen Etelä- Amerikan rannikkon sademetsien tuntumassa Rio de Janeiroon ja aina pahamaineiselle Kap Hornille asti .


Tarina alkaa itseasiassa jo merikarhun nuoruudesta missä hän sai ansaittua mainetta valmistamalla täysin käsityönä upeita ja ennenkaikkea kestäviä purjeveneitä tilaustyönä. Usea näistä hänen valmistamistaan purjeveneistä on purjehtinut eri valtamerillä ja löytyy aina Kanadan Vancouverista - Kroatian saaristoon asti.
Seuraavissa linkeissä historia-dokkareita ja Photo-blogi jossa myös tullaan julkaisemaan reissun kuvia tosin taiteellisemmalta näkökulmalta
Framboat, Colin Archer 33 veneitä valmistanut pienveneveistämö
Kolmivarttitonnari Suomenlahden Kone, vuosimallia 1983
JukkaPohjola.WordPress.com

Jos ei nyt aivan maailmanympärimatkalle, niin nyt on hänen vuoronsa lähteä tekemään se elämän suuri purjehdus, se A- luokan reissu.


Sy Naneux is undertaking major
improvements to the hull constructions
and the superstructures.  Fittings are
partly changed. Mast and sails are
replaced as needed. Electronics  are
changed totally.
Tarina jatkuu Turun saaristossa sijaitsevasta Stormälön saaresta ja paikallisesta venetelakasta, missä S/y Naneux seisoo koko syksyn ja talven 2013 - 2014 telineiden päällä kovan kunnostuksen ja muutostöiden kohteena. Tästä tarina etenee vuoden 2014 keväisiin, kunnostuksen jälkeisiin koepurjehduksiin ja tätä kautta lähtöön kohti Tulimaata ja Kap Hornia kesällä 2014.

Club Nautico Afasyn pier in Ushuaia 
Purjehdus suuntautuu Club Nautico Afasyniin, Ushuaiaan, maalman eteläisimpään pursiseuraan. Pursiseura joka on nyt mukana järjestämässä ensimmäista Cape Horn Race purjehduskisaa.
(Tätä kisaa on nyttemmin lykätty parikin kertaa ja tulevaisuus näyttää miten on. Ushuaia tarvitsisi kipeästi jotain joka tukisi purjehdusta näillä eteläisillä leveyspiireillä. Ushuaian tarvitsisi myös satsata paljon uuden turvallisen sataman muodossa. Naapurimaan Chilen satama Puerto Williamsin loistava sijainti vuonon perukoilla on hieno.)


Merikarhun (Kapun) tytär työskentelee juuri kyseisen pursiseuran sihteerinä. Pursiseura on pieni ja palvelee lähinnä veneitä jotka purjehtivat Kap Hornin saaristossa ja joiden matka suuntautuu Antarktikselle.
Meidän Itämeren suomalaisten shamaanien ja tarunhohtoisten skandinavian Viikinkien reittejä kunnioittaen matkaamme kylmältä Itämereltä lämpimämmille leveysasteille Portugalin maailmanloppuun, Lagosin vanhaan kalastajakaupunkiin.
Tämän jälkeen suuntaamme Espanjan Sevillan, Quadalquivirin satamakaupungista etelään, portugalilaisen Fernäo de Magalhäes:in jalanjälkiä Etelä-Amerikan Tulimaahan.
Tarina kuvaa totuuden mukaisesti ja ennen kaikkea ammattimaisesti, mutta maanläheisesti niin itse purjehdustapahtumat kuin myös kaikki mielenkiintoisimmat tapahtumat maissa. Joukkoon ja matkan varrelle tulee mahtumaan niin perinteisiä purjehtijoiden etappeja, mutta myös vähän erilaisempia pysähdyspaikkoja kuten Cherbourgin kuuluisa 2.n maailmasodan museo ja käynti Omaha Beachilla. 
Päiväntasaajan  doldrum alueen jälkeen teemme visiitin La Isla Noronhan saareen keskellä Atlantin valtamerta. Tarinoista tulee varmasti mielenkiintoisia sillä miehistö vaihtuu aina hiukan eri etapeilla ja veneen vakituisella miehistöllä on jo luonteenpiirteinä niin suuri uteliaisuus eri asioita kohtaan, että he löytävät matkan varrelta varmasti kaikenlaista mielenkiintoista kerrottavaan niin kulinarismin kuin sotahistoriankin parista ja kaikkea siltä väliltä.
The archipelago of  Turku
Purjehdusreitti 60´ pohjoista
leveyttä  -  56´ eteläistä leveyttä
Laivan kapteenina ja tarinan päähenkilönä tulee olemaan tietenkin tarinan sielu eli vanha veneentekijä ja veneen omistaja eli itse merikarhu Kapu. Hänen oikeaksi kädeksi ja apulaisekseen eli Förstiksi on pestattu tai pestautunut eräs hänen pitkäikäinen kaverinsa jolla on myös jonkin verran merielämän kokemusta takanaan, myös S/y Naneuxin ja esimerkiksi kuuluisan suomalaisen sotalaivan, Pohjanmaan miehistönä. Tämä parivaljakko toimii miehistönä koko matkan ajan ja vierailevina tähtinä matkalla esiintyy lukuisa joukko tämän parivaljakon tuttavia.Näistä raaka- aineista syntyy soppa mikä varmasti herättää sen maistajassa mielihyvää ja ilon hetkiä ja tästä tarinasta ei tule puuttumaan mitään muuta kuin tylsyys.

Coastal waters of Canal Beagle, Ushuaia near Cape Horn


Pingviinejä Canal Beaglella