Logbook Leg 1

Logbook / Leg 1  /  22.7 - 2.10.2014

Sailing S/y Naneux from Stormälö in Finland to Nazare in Portugal


Kiitokset ensimmäisten legien miehistöille ja ennen kaikkea tyttärelleni jolla oli rohkeutta ja pitkämielisyyttä seilata kanssani kaksi ja puoli kuukautta!
Lähdimme siis myöhässä 22.7.2014 klo 21.00 pimenevään iltaan kohti Utön majakkasaarta.
Airiston ravintolassa syödyn hyvän arterian jälkeen ajelimme mutkat suoriksi saariston läpi, aluksi sain todella miettiä mistä väleistä saaria voisin turvallisesti oikoa. Siitä oli taas aikaa kun olin näitä vesiä kolunnut. Tytär kauhistui kuin huomasi että todellakin ainoat kortit Itämereltä olivat vuodelta 26. Minähän varoitin koko miehistöä että Portugaliin mennään Viikinkien vanavedessä. Mainittakoon kuitenkin että Förstillä oli vuodelta 2003, viime matkaltani hankittu hand held plotteri varmistamassa kulkuamme. Tällä plotterilla matkasimme aina Ijmuideniin asti jonne karttafirmamme toimitti unohtuneet kortit. Vanhanajan merikortit löytyivät sitten Saksata ja Tanskan salmista eteenpäin.  Laitteita kyllä oli mutta eivät olleet kiireessä kytketty tai päällä, pitihän uusi miehistönjäsenemme ajaa sisään. Muistaa että kartan, lokin ja kompassin kanssa navigointi on hauskaa. Tästä tyttäreni veisti kommentin että haistilla mennään!

Stormälö - Utö - Visby - Christiansö - Hiddenzee - Kiel    

680 Nm   /  22.7 - 3.8    /   12 vrk
1. Legin pisin purjehdusosuus elikkä Itämeri. Itämeri seilattiin osittain transporttina, pysähdyimme kuitenkin Gotlannissa, Visbyssä, jossa meno oli mahtavaa. Rannalle oli rakennettu megadisco "Open dance floor, with cooling water spray canons".
Saimme myös konsertin ja päivällisen Cristiansön saarella. Kati sai 2 päivää aikaa tutustua kauniiseen saareen, johon hän myös ihastui. Muutama Carlsberg nautittiin Peran kanssa röde pölsen kera. Carlsberg pakki että pölse paketti paikallisen sinapin kera tarttui gourmet kokkimme matkaan.

Kielin kanava     

58 Nm  /  3.8 - 4.8   /   1 vrk,
Yövyimme tällä kertaa Rendsburgissa sekä Brunsbyttelin sululla, joka oli juuri hajonnut ennen tuloamme, yksi vene sai viettää yön sulun sisällä. Aamulla poliisi marssi laiturille veneiden viereen ja tarkasti passimme ja veneen paperit. Etelä - Amerikan intiaanmme läpäisi myös tarkastuksen. Kapteeni takavarikoi tilaisuuden yhteydessä miehistön passit karttapöytään. Miehistöluetteloa ei kuitenkaan tehty.

Brunsbuttel - Cuxhafen - Lauersoog    

158 Nm  /  5.8 - 7.8   /   2 vrk
Cuxhafen oli myös idyllinen satamakaupunki, josta haimme genaakkerisukan uuteen purjeeseemme. Olen yleensä ajanut Cuxhafenin ohi, mutta tämä oli miellyttävä kokemus. Myrskyvaroitus illalla, joten aamulla liikenteeseen, toivomme pääsevämme Lauersoogin satamaan ennen myrskyä.  Liikkelle klo 05.30 kohti Elbe I majakkalaivaa. Itämerellä vanhojen purjelaivojen kokous koska niitä saapuu tasaisena virtana. Olemme Juist:in ja Borkumin kohdilla kun havaitsemme valtavan tuulipuiston punaiset valot. Näitä ei löydy kartassamme eikä plotterissa, joten kierrämme sen ulkokautta. Shiermonnikoogin lähestyessä alkaa tuulemaan yli 28 s ja North Sea is Mort Sea näyttää todellakin olevan totta ja höykyttää meitä kunnolla. Odottelemme aamua Schiermonnikoogin saaren edustalla ja yritämme löytää lähestymispoijua. Soitamme VHF:llä rannikkovartiostolle josta saamme lähestymispoijun uuden sijainnin ja matkaa jatketaan aamun sarastaessa Robbegattin sululle ja siitä edelleen Lauersoogin satamaan. Pohjois Hollannin hiekkasärkät ovat jatkuvassa liikkeessä, samoin veneilyreitit. Täällä Kippari päättää kutsua vanhan tutun moottomekaanikon korjaamaan Volvon sylinterikannen ejektorivuodon. Kaikki vaihtoon, und alles gut. Emme oikeastaan menetä purjehduspäiviä koska myrsky raivoaa seuraavat 4 vuorokautta.  Ravintola Pierenend ei tällä kertaa tarjonnut uvohtumatonta hiekka-kampela ateriaa, mutta gourmet kokkimme loihti sellaisen monena iltana.

Lauersoog - Dokkum - Harlingen - Enkhuizen - Ijmuiden

190 Nm  /  14.8 - 19.8   /   5vrk,
Myrsky ei vaan hellitä, Kovin on tuulista sekä Ijsselmeerillä että Markemeerillä. Ajattelimme mennä täältä sisäkautta Markemeerille ja sieltä edelleen Amsterdamin kautta Pohjanmerelle. Tuuli käy yli 50 solmussa kahtena päivänä ja mm. Flevo Race perutaan sunnuntaina. Miehistö saa hyvää kokemusta reivaamisesta ja saa myös tuntea genoan fallien läpsäykset reiteen. Ijmuiden satamasta haemme vihdoin merikortit istumalaatikossa sijaitsevaan Garmin navigaattoriin joka on nyt must koska lähdemme kohti hiekkasärkkiä ja vilkasta kanaalin liikennettä.

Ijmuiden - Stellendam - ZeeBrygge     

85 Nm   /   23.8 - 25.8   /  2 vrk,
Kunnon myräkkä saattelee meidät Stellendamin satamaan. Tuuli yltyy yli 50 s lukemiin ja kallistumme pelkällä mastolla kunnolla. Havaitsemme Stellendamissa että kone ei lataa ja vika onneksi löytyy. Maajohto oli irronnut Apiko liittimestä kun kansiremonttia tehtiin. Kone käynnistettiin jännityksellä, lataus herää heti henkiin, huh. Meillä olisi varalaturi Mutta se on 50 A/h orkkislaturi ja nykyinen on 100 A/h, joka selviytyy hienosti nettisukupolven jatkuvasta virrantarpeesta. "Voisko tätä vähän ladata" ,
laitteiden latauspaikalle saa alkaa jakaa vuoronumeroita. Päivämatka pakoittaa meidät ZeeBrüggeen, josta aamulla bussilla Brüggeen tutustumaan vanhaan perinteiseen hienoon Belgian vanhaan kaupunkiin. Seuraavana aamuna paikalliset Ficoran miehet marssivat tarkastamaan VHF puhelimemme, kaikki oli kunnossa ja Kipparia ei viety putkaan. Royal Yacht club ei ihan vastannut huutoon saniteettitilojen kunnossa tai aistikkuudessa. Muistuttivat lhinnä keskitysleirien kaasukammioita " kuulit ihan oikeen, siellä oli kaasulämppärit, ovet sentään aukesivat sisältäpäin ".
Belgia ei muutoinkaan viehättänyt ja talviturkki tai sadetakki oli paikallinen muoti tänä "kesänä". Satoi koko vierailumme ajan kaatamalla.
 

ZeeBrugge - Dover     

80 Nm   /   27.8 - 28.8   /   2 vrk,
Virtaukset hidastavat nyt kunnolla matkan tekoa. Dover - Calais väliä menee tasaisena jonona laivoja, muutoin täällä on yllättävän hiljaista. Miehistö kuittaa Kapun hitaan vastavirtaosuuden ja saapuu ennätysajassa Doverin edustalle. Miehistö herättää Kapun vasta Doverin sataman suulla, housut kintuissa toteamaan koko kauheus, olemme sataman suuaukolla. Laskemme läsyt ja ajamme sisään läntisestä aukosta, kun punainen valo syttyy. Käännymme kuuliaisena ympäri kovassa vuorovesiaallossa, vene tietysti kallistuu kunnolla ja heiluu kovassa vuorovesiaallokossa ja tuulessa. Ketään ei saavu ja kuittaamme itsemme sisään. Emme ilmoittautuneet josta mitä ilmeisemmin seurasi punainen valo, myöhemmin selvisi että valo on voitu sytyttää swellin takia joka syntyy 9m matalan kohdalle juuri läntiselle sisääntuloaukolle.  South Forelandin majakkakäynti Doverin itäpuolella. Hieno ja ennen kaikkea hienolla paikalla 100m  korkeilla kalkkikivi kallioiden niityillä. Tutustuminen muutamaan pubiin ja nuori miehistönjäsenemme poistuu isän saattamana Lontoon junaan.

Dover - Cherbourg   

154 Nm   /  31.8 - 2.9   /  3 vrk,
Päätämme purjehtia suoraan Doverista Cherbourgiin jos säät vaan sallivat sen. Vuorovesialue voimakkaine virtoineen aiheuttaa aikatauluviivästystä. Itsepintaiset myrskyt alkavat nyt hellittää ja tuuli kääntyy idän puolelle antaen meille mahtavaa sivumyötäistä tuulta. Ilma paranee ja miehistö alkaa viihtyä. Jopa Kati rentoutuu täysin ja menee salonkiin nukkumaan. This is sailing! Cherbourgin  edustalle saavumme sumussa. Ensimmäinen delffiinihavainto.

Cherbourg - Brest    

210 Nm   /  3.9 - 5.9   /  3vrk.
Nuori miehistömme jäsen ei saanut kauan tutustua Cherbourgiin. Kapu ja yhdistetty styyrmanni ja gourmet kokki bunkrasivat veneen ja heittivät aamullä köydet irti, jotta styyrmanni pääsisi Brestiin saakka, josta menee TGV Pariisiin ja sieltä edelleen lentsikalla Lisboaan. Myötis jatkuu ja miehistö rentoutuu nyt kunnolla. Olemme hankkineet Quesantin ja mantereen välisestä salmesta rannikko merikortin ja suuntaamme sinne. Edellinen yö on kylmä ja sumuinen ja emmimme hieman ajaa salmeen sisään. Sumu kuitenkin hälvenee salmeen saavuttaessa. Salmi on iso ja nyt tyynellä virtaukset ovat hallittavissa. Goulet Du Brest on pitkä ja pienestä pätkästä meillä ei ole korttia. Mutta nyt on jo herännyt luottamus Garminin plotteriin istumalaatikossa ja sillä sekä satamakirjalla mennään sisään, haistilla. Illan pimetessä Brestin laituriin Quay de Eric Tabarlylle.

Matkaa on kertynyt yhteensä 1642 merimailia.
Matkaa on taitettu Visbyn jälkeen. Kapun Katin ja Peran voimin. Kimmo joutui lahtemään Visbystä "kotiin". Autopilotti on ajanut yöllä jonkin verrran. Yleensä vahdissa yks ja toinen torkkuu kannella, valjaat kiinni hookeissa. Vapaavahti nukkumassa. Näin mennään ilta yhdeksästä aamupäivälle jonka jälkeen vapaat vahdit ja autopilotti avuksi jos väsyttää.

Pera häipyy TGV:llä Pariisin suuntaan ja Kapu & Kati lähtevät tutustumaan autolla Cote D Armorin jylhään rannikkoon. Meidän kapteenioppilasta on vaikea saada pois hienoilta rannoilta. Tutustumme myös Bretagnen maaseutuun  sekä muutamaan Eco projektiin. Vanha liiketuttumme Pascal ja hänen vaimonsa Sophie tarjoaa meille erinomaisen illallisen Saint Brieuc:ssä. Muistelemme Pascalin kanssa hauskoja aikoja ja hienoa sekä arvostettavaa suhdettamme.

Miehistöpula hirvittää ja Kapu käy laittamassa ilmoitustaululle viestiä ja lähettää muutamia sähköposteja ehdokkaille.  Vene on myöhässä ja emme rupea Suomesta käsin miehistöä hankkimaan.
Veneen huoltoa ja Tutkan korjaus sekä Epirb asennus tehdään. Muita elektroniikka-asennuksia viimeistellään.
Navtex ja weatherfax (simppeliä mallia) ovat lopettaneet lähetykset. Muualta kuulen että Navtex kyllä lähettää, tarvitaan paremmat vastaanottimet. Met Office France lähettää eriomaisia 5 pv:n prognooseja ja passageweatherista saamme myös synopsis karttoja. Hyvän illallisen ja espanjalais bändin konsertin jälkeen   tytär kuitenkin yllättäen ilmoittautuu myös seuraavalle legille Biskajan yli. Hän on voittanut pelkonsa Biskajaa vastaan jossa hän kymmenvuotiaana oli talvimyrskyssä pienellä rahtilaivalla.
Bretagnelainen Xavier ilmoittautuu lisäksi miehistöön, jotenka parin päivän päästä matkaan.
Kaasupullot vaihtoon, nyt eurooppalainen Camping gas 2 ja 3kg pullo saadaan sullottua kaasutilaan.

Brest - A Coruna     

340 Nm    /   24.9 - 27.9   /  3 vrk.
Leppoisissa merkeissä ja myötätuulessa mentiin Biskaja. Huipentuma oli pienen  valasparven näkeminen (Globiséphala malaena). Sain myös muutaman kuvan niistä. Siis Biskaja myötätuulessa N - NE. Finisterren nokalla alkoi sitten iltäyöstä tuulemaan yli 30 s ja epämukava aallokko muodostui. Kapteeni taipui miehistön ehdotuksiin kääntää vene sivumyötiksestä täysin vastatuuleen ja lähempänä sijaitsevan A Corunan satamaan Bayonan sijasta. Pieni läksytys oli kuitenkin tulossa moisesta jänishousuilusta palkkamiehistölle. "Kele" juuri kun vene alkoi kulkea ja päästiin mahdollisuuteen surffailla aallonharjalla. Reiviä päälle ja käännös vastaiseen n. 45 Nm kryssiosuudelle La Corunaan. Siinä se yö menikin ja aamulla oltiin koko jengi suolapatsaita vuorevesiaallon ja vastatuulen nostattaman aallokon takia. Yksityiskohdista ei puhuta.
A Coruna paikallisella Galichian murteella oli hieno paikka ja viidyimme siellä muutamia päiviä kuuraten suolaa pois kropasta ja vaatteista, haa!

A Coruna  - Laxe - Bayona   

125 Nm   /   29.9 - 30.9   /   2  vrk
Tuuli oli nyt kääntynyt NW ja siis meille suotuisaksi Espanjan ja Portugalin rannikkoa alas. Ajoimme samaisen 45 Nm osuuden koneella vastatuuleen. Finisterrren kärjen tuntuvilla pääsimme nostamaan purjeet ja ihailemaan Galichian jylhää rantaviivaa. Lisää Delfiinejä ilmaantuu heti aamulla veneemme ympärille leikkimään. Katselemme mahdollista satamaa jostain ennen Finisterren kärkeä, että pääsisimme satamaan yöksi. Sellainen löytyy Ensenada De Corme:n lahdelta. varovaisesti saa yöllä ajaa sisään. Aamu paljasti kivikot Laxen sisäänajon molemmilta puolilta. Ränni on kyllä erittäinkin leveä. Kaunis mesta.Kävimme pikaisesti tutustumassa vuorotellen kaupunkiin. Illalla Xavier opastaa Kapulle vuoroveden korkeuden laskemisen sataman ilmoitetusta arvosta ylöspäin.

Bayona - Nazare   

150 Nm   /   1.10 - 2.10   /   2vrk.
Lähes kokonaan koneella ajoa yli 30 tuntia tyynessä. Swelli keinutteli mukavasti venettä (3 - 5m). Kalastusvälineitä ja veneitä saakin sitten väistellä urakalla. Yöksi siirryimme yli 10 Nm päähän rannikosta että verkkoja olisi vähemmän. Oikeaoppisesti pitäisi varmasti ajaa vähintään 15 Nm päässä ranikosta jotta välttyisi kalaverkoilta ja rysiltä. Siellä taas sitten kulkee rannikkorahtialukset.
Saapuminen Nazare:en on mahtava koska lähestyminen tulee suorittaa suoraan majakkaa kohti ja sitten rannan suuntaisesti aallonmurtajan aukosta sisään. Kumma jylinä alkoi heti kantautua korviin ja se paljastui, ei nousukiidossa oleviksi lentokoneiksi vaan rantatyrskyistä lahteväksi jylinäksi. Atlantti työntyy juuri täällä syvänä kiellekkeenä kohti rannikkoa muodostaen herkästi ison swellin sataman läheisyyteen. Surffarit ympäri maailmaa ovat havainnoineet tämän ja ovat metsäsätämässä sitä isointa aaltoa juuri täällä. Aalto murtuu juuri majakka niemeä ennen ja antaa katselijoille ja kuvaajille henkeäsalpaavat näkymät

Matkaa kertyi purjehdukselle yhteensä, Stormälö - Nazare 2257 merimailia

Kunnostelemme veneen Katin ja Xavierin kanssa. Kiittelemme vielä keikkamiehistön ja nautimme maisemista ja rannoista viimeisen kerran. Vene telakoitiin hyvin 6.10.2014. Kaikki irtotavara pestiin ja kuivattiin huolellisesti ennen luukkujen sulkemista.
Kuulin Nazare:n venetelakasta S/y DOM veneeltä Visbyssä sekä yhdeltä suomalaisveneeltä Brestissä.

Seilausterveisin!

Nyt suunnittelemaan seuraavia legejä, muutama miehistöehdokas on jo ilmoittautunut halukkuutensa purjehduksiin. Jos onni suosii siirrän veneen lähemmäs Afrikan rantoja jo Joulukuussa 2014. Mikäli talvimyrskyt estävät tämän lähdemme maaliskuun alkupuolella 2015 ensin etelään Sagresin kautta suoraan Afrikan rantaa pitkin Kanarialle ja sieltä KapVerdelle.

Kapu